Gældende fra 12. oktober 2022
Scan & Betal er en funktion i Coops app. Scan & Betal kan bruges i visse af Coops butikker. Det fremgår af skiltningen i butikken og i Coops app, om Scan & Betal kan anvendes i den pågældende butik. Det er frivilligt, om du vil bruge Scan & Betal, men brugen forudsætter, at du enten er medlem af Coop eller har oprettet dig som profilkunde i Coops app.
Med Scan & Betal kan du med din smartphone selv scanne og betale for alle de varer, du vil købe, og du kan undgå at stå i kø ved kassen.
- Scan & Betal er en integreret del af Coops app. Din brug af Scan & Betal er derfor underlagt Coops medlemsvilkår, henholdsvis Coops vilkår for profilkunder. Coops registrering og brug af persondata i forbindelse med din brug af Coops app er beskrevet i Coops privatlivspolitik.
- Scan & Betal kan ikke anvendes til at købe tobak, oplevelsespakker eller andre gavekort og kan ikke bruges til at indløse flaskepant. Du skal i disse tilfælde i stedet henvende dig til en medarbejder.
- Scan & Betal anvendes ved at scanne de enkelte varer, som du ønsker at købe i den pågældende butik, og afsluttes ved at betale med det betalingsmiddel, du vælger i Coops app.
- ”Scan & Betal anvender dit medlemsnummer eller kundenummer, som allerede ligger i Coops app. Du har mulighed for at MitID-validere dit medlemskab. Har du MitID-valideret dit medlemskab, benyttes denne validering også ved dit eventuelle køb af aldersbegrænsede varer. Når Scan & Betal bruges, er det dig som medlem eller profilkunde, som er ansvarlig for brugen. Dette gælder også, hvis du tillader andre at bruge dit medlemsnummer eller kundenummer, f.eks. andre medlemmer af din husstand.”
- Data, bonus, opsparing til andelskapital og rabatter på køb ved hjælp af Scan & Betal opsamles på samme måde, som hvis du havde gennemført købet i kassen ved hjælp af Coops app.
- Når du bruger Scan & Betal, sker betaling enten med det betalingskort, du har lagt ind i Coops app, med MobilePay eller, for medlemmer, med din opsparede bonus. Du vælger selv, hvilken af disse betalingsformer, du vil bruge.
- Når du bruger Scan & Betal, accepterer du, at butikken kan foretage stikprøvekontrol af dit igangværende køb. Formålet med dette er både at sikre korrekt brug af Scan & Betal og forhindre misbrug af funktionen.
- Stikprøver foregår med mellemrum. Når der skal foretages en stikprøve, vises en besked på din smartphone inden betalingen.
- Medarbejderen tjekker, hvorvidt de scannede varer stemmer overens med de varer, du har valgt.
- Hvis der er tale om en afvigelse mellem de varer, som fremgår af scanningen, og de varer, du har valgt, vil medarbejderen følge en særlig procedure og tilkalde hjælp.
- Når et køb er korrekt gennemført og betalt ved hjælp af Scan & Betal, viser din smartphone en ”grøn skærm” og der oprettes en kvittering for købet i din app. I butikker med særlige Scan & Betal udgangslåger skal du scanne den grønne skærm ved en disse låger, hvorefter du kan forlade butikken. I andre butikker uden særlige Scan & Betal udgangslåger skal du vise den grønne skærm til en medarbejder, inden du forlader butikken.
- Hvis købet indeholder varer, som kun må sælges til personer over 15, 16 eller 18 år, vil den grønne skærm vise, at købet indeholder denne type varer. Hvis du har aldersvalideret dit medlemskab med MitID, kan du købe de varer, som din alder tillader. Har du ikke aldersvalideret dit medlemskab med MitID, får du ved sådanne køb i butikker med Scan & Betal udgangslåger besked om at afvente en medarbejder ved lågen. I andre butikker skal du vise den grønne skærm til en medarbejder, inden du forlader butikken.
- Hvis en alderskontrol viser, at du ikke lever op til et alderskrav forbundet med købet af en bestemt vare, vil medarbejderen tilbageføre købet af den eller de relevante varer.
- Eventuelle ændringer vil blive meddelt ved en besked i Coops app, som du skal godkende, inden Scan & Betal kan bruges igen.